پنجدری

پشتیبانی(09999917691)

کابینت زیر سینک

کابینت زیر سینک

کابینت زیر سینک

کابینت زیر سینک

طراحی و ساخت کابینت زیر سینک از مهم ترین بخش های  یک کابینت آشپزخانه است. چرا که این قسمت به دلیل قرار گرفتن در معرض آب و رطوبت زیاد، بیشتر و زودتر دچار خرابی می شود و همین دلیل اهمیت و توجه به کیفیت ساخت آن است. اگر در متریال و کلیت این قسمت و نگهداری آن دقت کافی به خرج ندهیم، با بروز خرابی ها و مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. چون به طور معمول، تعمیر و ترمیم کابینت از ساخت و نصب آن پرهزینه و سخت تر است. در ادامه همراه پنجدری باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

کابینت زیر سینک چیست؟!

به طور کلی کابینت زیر سینک به  قسمتی از کابینت زمینی گفته می شود که زیر سینک آشپزخانه تعبیه شده است. به همین دلیل ممکن است گاهی به آن کابینت زیر ظرفشویی هم بگویند. همانطور که گفتیم و در تعریف آن هم پیداست به دلیل قرار گرفتن در ناحیه سینک، آب و رطوبت زیادی وجود دارد و همین کار ما را برای انتخاب متریال و نوع ساخت چنین سازه ای دشوارتر و پیچیده تر می کند.


بیشتر بدانید:بوفه کابینت؛ کهنه سرباز به درد بخور!

اسکلت کابینت که در زبان فنی به آن یونیت هم می گویند با متریال بخش هایی از محصول مثل درب ها که در معرض دید هستند، تفاوت دارد و برای به صرفه شدن کار از متریال ارزان قیمت تری برای ساخت آن استفاده می کنند. متریال مختلفی مثل فلز، ام دی اف، چوب، پی وی سی و … در ساخت یونیت  به کار گرفته می شود که با توجه به مقرون به صرفه بودن، از ام دی اف سفید استفاده بیشتری می گردد. اما در قسمت زیر سینک که تماس زیاد و مداومی با آب و رطوبت  وجود دارد، باید سراغ متریال دیگری رفت که در برابر چنین آسیبی مقاومت بالایی داشته باشد.

کابینت زیر سینک چیست؟

متریال مناسب برای کابینت زیر سینک

در بالا گفتیم که کابینت زیر سینک را برخلاف باقی قسمت های یونیت نمی توان از جنس ام دی اف ساخت. در حال حاضر بهترین متریالی که برای این محصول می شود استفاده کرد، PVC می باشد. بافت این متریال از پلاستیک فشرده است و در برابر آب و رطوبت به طور کامل مقاوم است. ضخامت ورق های PVC بین 1/5 تا 2 سانتی متر است. البته به دلیل گران بودن PVC ، تمام قسمت های یونیت را از آن نمی سازند و فقط قسمت هایی که مثل زیر سینک با آب برخورد دارند، با این متریال ساخته می شود تا هزینه نهایی کار شما اقتصادی و به صرفه باشد.

متریال مناسب برای کابینت زیر سینک

از دیگر فواید و مزایای PVC، سبک بودن آن نسبت به سایر متریال هاست. در کنار این وزن اندک، به دلیل فشرده بودن در برابر حشراتی مثل سوسک و موریانه نیز مقاوم است. همانطور که می دانید محیط زیر سینک به دلیل وجود رطوبت برای لانه کردن حشرات موذی بسیار مستعد و مناسب است. با انتخاب چنین متریال از این آسیب نیز در امان خواهید بود.

متریال مناسب برای کابینت زیر سینک

در ساخت  کابینت زیر سینک فقط یونیت را از جنس PVC می سازند و باقی قسمت ها از متریال دیگری است. بنابراین لازم است تا برای حفاظت از سایر بخش ها در برابر آب، فکر بکنید. برای همین باید آن را آب بندی کنید تا مشکل گفته شده مرتفع شود.


بیشتر بدانید:آشنایی با ویترین کابینت و انواع آن

برای آب بندی باید تمام  قسمت‌ های اتصال کابینت‌ ها را با چسب آکواریوم مرغوب و با کیفیت و به طور مناسب بپوشانید. همچنین لازم است هر چند ماه یکبار آب‌ بندی محل اتصال را چک کنید و در صورتی که نیاز به ترمیم دارد، آن‌ را ترمیم کنید. اگر متریال  شما از جنسی است که در برابر نفوذ آب آسیب‌ پذیر است، حتما پس از شستن ظروف یا بعد از خیس شدن، کابینت‌ و صفحه‌ ی روکابینتی را خشک کنید.

متریال مناسب برای کابینت زیر سینک

محل قرار گرفتن کابینت زیر سینک کجاست؟!

بهتر است برای انتخاب محل کابینت زیر سینک، بیشتر از هر چیز دیگری وقت و و سواس به خرج دهید. معمولا شستن ظروف یا وسایل دیگر وقت زیادی را در آشپزخانه به خود اختصاص می دهد. در نتیجه انتخاب نقطه ای مناسب  و خوب در آن جا برای مدل بسیار مهم است. در این قسمت از مقاله، چند محل مناسب برای قرار دادن کابینت ظرفشویی و نکات مهم در این رابطه را با هم بررسی می کنیم:

محل قرار گرفتن کابینت زیر سینک کجاست؟!

اگر ناچار هستید که لگن ظرفشویی را به سمت دیوار قرار دهید، می ‌توانید با قرار دادن یک آینه نسبتا بزرگ مقابل ظرفشویی، هم به بزرگتر دیده شدن آشپزخانه کمک کنید و هم این امکان را داشته باشید که در آینه‌ ی گفته شده فضای نشیمن را ببینید. قرار دادن آینه در آشپزخانه حرکتی ساده و آسان است که هم باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه ی شما  می شود و هم اگر آشپزخانه ی شما کوچک و کم نور بود، آن را بزرگ تر و پرنورتر نشان می دهد.

اگر آشپزخانه‌ ای دارید که دارای پنجره است، سینک و لگن ظرفشویی می‌ تواند مقابل پنجره باشد تا بتوانید هنگام شستن ظرف‌ ها مناظر اطراف ساختمان را ببینید یا نگاهی به  گل و گیاهانی که در لبه پنجره گذاشته اید، بیندازید و یا از هوای بیرون لذت ببرید.


بیشتر بدانید:چیدمان کابینت آشپزخانه | نکات کلیدی

یکی دیگر از مکان ‌هایی که برای جایابی ظر‌شویی پیشنهاد می ‌شود، کانتر جزیره است؛ اگر آشپزخانه‌ ی شما دارای جزیره‌ است، این مکان می‌ تواند محل مناسبی برای قرارگرفتن سینک ظرفشویی‌ باشد. با قرار گرفتن ظرفشویی بر روی کابینت جزیره، تسلط  شما به محیط خانه‌ بیشتر خواهد بود و شما حین کار و فعالیت کردن، می‌ توانید با اعضای خانواده‌ خود یا مهمانان‌ نیز در ارتباط باشید.

همچنین از دیگر قسمت های پیشنهادی برای سینک ظرفشویی تعبیه ی آن بر روی کانتر اوپن است. در این صورت، به دلیل آن که می شود به فضای هال و اتاق نشیمن اشراف داشته باشید، محل مناسبی برای قرارگرفتن سینک ظرفشویی است.

البته بهتر است سینک و لگن ظرفشویی را به شکلی قرار ندهید که هنگام ظرف‌ شستن، پشت به فضای اتاق نشیمن و هال باشید. چون مجبور خواهید شد پشت به مهمانان و اعضای خانواده‌ ظرف‌ ها را بشویید.

منظم و مرتب کردن کابینت زیر سینک

معمولا کابینت زیر سینک یکی از نامرتب‌ ترین و پرازدحام ترین نقاط هر آشپزخانه‌ ایست و افراد زیادی هستند که از این بی نظمی و شلوغی شاکی و ناراضی هستند. این بخش به دلیل رطوبتی که دارد برای وسایلی که با قرار گرفتن در معرض آب و رطوبت خراب نمی شوند، جای مناسبی است.

از جمله لوازم و وسایلی که می ‌توانید در زیر کابینت ظرفشویی قرار دهید، مواد شوینده، اسکاچ‌ ها، سبدها و انواع صافی، لگن‌ ها و مواردی  این چنینی است. همچنین اگر در خانه فرزند خردسال یا نوزاد دارید، از قرار دادن مواد اسیدی خطرناک در کابینت  ظرفشویی خودداری کنید. این مواد بهتر است در کابینت بالایی نگهداری شوند.

به غیر از نکته ای که در خصوص لوازم کابینت ظرفشویی گفته شد، می توان با رعایت برخی مسائل؛ به نظم و سازماندهی این نوع کابینت کمک کرد:

استفاده از آکسسوری ویژه ی کابینت زیر سینک

آکسسوری ‌های مخصوص کابینت ظرفشویی، دارای انواع مختلفی است که هر یک کارایی‌ مختص به خود را دارد و می تواند به نظم و سازماندهی درون کابینت شما کمک کند. چنانچه از آکسسوری‌ های مخصوص زیر سینک ظرفشویی استفاده کنید، می‌ توانید وسایل مختلف را درون سبدها و جعبه های مخصوص آن جای دهید. این آکسسوری‌ ها، عمدتا ریلی هستند و به راحتی از جای خود خارج می‌ شوند تا شما وسایل را درون آن بگذارید و به داخل کابینت هدایت نمایید. شما این امکان را دارید که با توجه به نیاز و سلیقه ی خود انواع مختلفی از این آکسسوری ها را سفارش بدهید.

استفاده از سطل زباله ی روکابینتی

این هم یک ترفند دیگر است تا شما فضای کمتری را در کابینت آشپزخانه اشغال کنید. مزیت  دیگر استفاده از سطل‌ های روکابینتی این است که به دلیل محدود بودن حجم این سطل ‌ها، مجبور نیستید تا پر شدن آن‌ ها صبر کنید و می شود آن‌ ها را زود به زود تخلیه کرد. البته این سطل ها مزیت دیگری هم دارند و آن اینکه اگر به هر دلیل دوست نداشتید روی کابینت خود از آن ها استفاده کنید، می شود داخل درب کابینت برایشان جایی تعبیه کرد و لوازم دست و پاگیر را درونشان جای داد.


بیشتر بدانید:سوپر مارکت کابینت چیست؟|کاربرد و طرح های جدید

استفاده از سبدها و جعبه های مخصوص

قرار دادن سبد‌های ساماندهی چند طبقه، یکی از آسان ‌ترین و ارزان‌ ترین روش‌ هایی است که می توان لوازم ریز و درشت را درون آن‌ ها قرار داد و با این روش ساده، کابینت زیرسینک خود را مرتب و ساماندهی کرد. انواع کیسه‌ های پلاستیکی، دستکش‌‌ های یکبار مصرف یا دستکش ظرفشویی، اسکاچ‌ ها و سایر لوازم را می ‌توانید در این سبدها یا جعبه ها قرار دهید.

کابینت زیر سینک استفاده از دیگر ابزارهای سازماندهی

به دلیل آنکه معمولا فضای داخلی کابینت ظرفشویی بدون استفاده هستند، برای بهینه کردن این فضا، می‌ توانید از قفسه‌ های فلزی یا پلاستیکی که درون دربِ کابینت تعبیه می‌ شود، استفاده کنید و وسایل باریک و بلند‌تان را درون این قفسه‌ ها قرار دهید.

همچنین شما می‌ توانید با خرید و آویزان کردن محفظه‌ ی نگهداری سینی‌ ها از فضای درونی درِ کابینت،  وسایل مختلف و گوناگون خود را به ترتیب در این قسمت جاسازی کنید؛ این روش به شما کمک می‌ کند بدون آن  که فضای زیادی را به آن‌ها اختصاص بدهید و یا به شکلی نامرتب و نامنظم آن ‌ها را درون سایر کابینت‌ ها سازماندهی کنید، وسایل را به شکلی بسیار مرتب بچینید.

استفاده از آکسسوری ویژه ی کابینت زیر سینک

سخن آخر

امروزه با توجه به نقشی که کابینت زیر سینک در آشپزخانه دارد و همچنین به دلیل برخورد مداوم و همیشگی آن با آب و رطوبت، همه ی افراد به دنبال متریالی هستند که بیشترین مقاومت را در برابر این مسئله و همچنین آسیب حشرات موذی داشته باشد. باید توجه کنید که به دلیل هزینه بر بودن تعمیر کابینت آشپزخانه و به خصوص کابینت زیر سینک، دقت در انتخاب متریال برای این بخش از دکوراسیون آشپزخانه ضروری است.

نویسنده:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *